Vissza a kezdölapra
Yamaha SRX Yamaha SR Yamaha SRX Team Találkozók Szervizinfó Hirek - Cikkek Linkek Fórum
Hírek - Cikkek
SBS bemutatkozás
RILI képzés
Pmiki 3VN teszt
Motorrevü '93
Motorkatalógus'92
SRX árak
A legszebb SRX-ek
Ausztrál cikkek
Japán klubélet
Clubman Japan
Ismeretlen hős
SRX tagok levelei
Kapcsolat
Netmax Promo
 
 


 
 

Hírek - Cikkek :: Az ismeretlen hős - Lengyel Bálint fordítása

Az ismeretlen hős

A Yamaha SRX egy olyan motor, amely lelkes szenvedélyt ébreszt a rajongóiban. Hallgass csak meg egy csapat SRX tulajt, és megfogalmazódik benned hogy minden bizonnyal minden 3. motor amit a 80-as években adtak el Yamaha SRX volt- pedig ez nem így van!

A Yamaha nagy egyhengerese iránti csekély érdeklődés, jó bizonyítéka annak, hogy a gyár elkövette azt a hibát, amit már sok más vállalat is megtett: nem követte a piaci igényeket, és nem a vásárlók igényei szerinti motort gyártott, amit aztán nem nagyon akartak megvenni.

A 80-as években erős igény volt egy igazi nagy klasszikus egyhengeres iránt, mint a BSA Gold Star vagy a Velocette Venom.

Erős és meggyőző vita folyt egy sportos egyhengeres létrehozásának érdekében. A papírvékony motorblokkal, az egyhengeres a tömegét alacsonyra és középre tudja koncentrálni, amellyel elegánsan és kecsen lehet manőverezni.

A Yamahának már volt egy fájó tapasztalata a hasonló motorok terén, mégpedig a reménytelenül lagymatag, és egyhangú SR 500- ezt a fajta motort a könyvelő gyakornokoknak találták ki, hogy adótan előadásokra járjanak vele.

Az SR-nek középkorú a stílusa, nem megy rendesen, ha elindult, nem lehet vele megállni, és nehezen is kormányozható, így vasárnapi motorrá vált.

Az SRX-et a tökéletes ellentétének szánták. Amikor ’85-ben gyártani kezdték, a motor egy teljesen új típus volt, semmi, vagy nagyon kevés egyezést mutatott a korábbi SR-el. Először is a motor az XT600E-ből származik. Ez egy nagyon jó motor volt és még mindig az. Üzembiztos, 5 sebességes váltó, könnyen kezelhető kuplung jellemezték. Maga a motorblokk az XT-ben/SRX-ben nagyon könnyű. Ugyan ezt a motort használják a TT600-as verseny enduroban, és nagy tisztelet övezi hosszú élettartama miatt, és a Párizs-Dakar rallyn is bizonyított. A váz új, és szilárd, dupla acél bölcsőváz.

Az első villát az YPVS két üteműektől vették át, az elektronika pedig sok mindenben megegyezik a kor egyéb Yamahájában levőkkel.

Különös, hogy miközben az új YZ motocross gépekben központi rugóstagot kapott, az SRX-nek 2 rugó jutott az ülés 2 oldalán.

Ha szereted a nagy egyhengereseket, nem kérdés hogy az SRX kábítóan gyönyörű. Nem csak egyszerűen szép, hanem művészi. A benzintank úgy néz ki mintha ,,rá öntötték” volna. Arányos vonalak mindenhol. A motor száraz teknős, az olajtartály külön van.

A vezetési élmény olyan jó mint ahogy a moci kinéz. Van valami egészen rabul ejtő abban, ahogy a nagy 96 mm-es dugattyú kalapál a vasparipa szívében.

Az SRX nagyon praktikus motor. A 4 szelepes fejhez 2 karburátor csatlakozik, ami erőlködés és gondmentes járást biztosít, nincs az a hezitálás mint ami más nagyköbcentis sportos egyhengereseknél alacsony fordulaton. Az SRX 2000-től 5500-as fordulatig bárhol munkára fogható. A teljesítmény csúcs 5500-nál van, 33 Le, a nyomaték csúcs pedig 4500-nál.

Úgy tűnik papíron kevés a lóerő, ennek ellenére egy standard SRX gond nélkül tartja a 75 Mérföld/órás (120km/h) utazósebességet. Ez a teljesítmény és a csekély fogyasztás, az SRX-et nagyon kellemes, szokatlan, de klasszikus túramotorrá teszik.

Nem úgy mint a klasszikus Brit motorokon, az SRX –en kiváló a világítás. Az egyetlen ami gondot okoz az a keskeny ülés. Az SRX-el bármikor megtehető egy 300 mérföldes túra, pihentető klasszikus stílusban, de megvannak a képességei, az ereje, a futóműve, a fékei hogy gond nélkül rész vegyen a forgalomban.
Összegezve, a Yamaha egy nagyon sokoldalú gépet hozott össze, és minden tisztelet az övék. Egy motor ami teljesen hű az egyedi koncepciójához, találkozik a vevői igényekkel, és tökéletességre törekszik… ez garantálja a sikert? Hát…nem!

A hangvillások először megpróbálták átalakítani némi modernizálással, 17-es kereket és 1 db tárcsaféket kapott előre. Ez egy visszafelé haladó lépés volt, mert az eredeti SRX nagyon könnyen és stabilan irányítható volt, az átalakítás után viszont némileg sportosabb és idegesebb lett az irányítása.
Az összes SRX körül van egy mítosz hogy nehezen indul… És ez tényleg csak egy mítosz. Első rúgásra indulnak hidegen-melegen, akár 6 hónapnyi állás után is. Azonban a berúgó kar elijesztett nagyon sok vevőt.

A Yamaha újabb modernizálással válaszolt: a motor központi rugóstagot, és elektromos indítást kapott. Az eredmény az lett hogy a Japán piacon még népszerűbb lett és főleg a nők között, de elvesztette az eredeti SRX szellemiségét (szerintem nem, de mindegy – a fordító).

A végső probléma az volt hogy aki igazi klasszikus motorra vágyott, az nem a Japán gyárak termékei között keresgélt, vagy azt mondta rájuk hogy nem elég karakteresek. Azok közül a fiatalok közül akik klasszikus egyhengeresre vágytak, sokan átpártoltak a Suzuki Gs 1000-es éhez. Vonzóbb volt a 4 henger és az elektromos indítás. Így aztán az SRX sosem volt igazán divatos, így aztán jelentéktelen és fakó motorja a motorgyártásnak, azonban ez mégis csak egy teljesen kiváló, elismerésre méltó motor.

Az eredeti cikket írta: Frank Melling
Fordította: Lengyel Bálint – a fordítás szabadfordítás, bizonyos részek kimaradtak vagy hiányosak. A fordítást teljes egészében, vagy részleteiben is bárki szabadon felhasználhatja, amennyiben megjelöli a forrást.

 


yamahasrx.sbs.hu. Az oldal 2004. Július 26.-tól üzemel

Vissza a lap tetejére :: Impresszum :: Oldaltérkép
© Copyright by S.b.S ver.5.01 :: webdesign NetMax [ablak]

Magyar English E-mail küldése