|
Szervizinfo
Szervizinfo a Yamaha SRX motorokhoz : SRX doki
Sajnos előfordul, hogy nem indul a motor. Mit is tegyünk
ilyenkor. Kezdő motorosoknál először az ijedség, aztán a dráma, majd
az "el kell vinni a szerelőhöz" a hiba kezelési sorrendje.
Hol nézzem meg, mit nézzek meg. Kit hívjak fel, kinek van motorja?
Ha Yamaha SRX-ed van (márpedig ha ezt olvasod, gondolom
az van) elöször böngészd át amit itt találsz, aztán jöhet egy-két
e-mail a szektatársaknak.
Ezúton felhívom a Virtális Yamaha SRX TEAM tagjainak
figyelmét, ha sikerült egy problémát megoldani, küldjétek el, és
közzétesszük, ne kelljen már mindenkinek mindent átvészelnie. Várom
a jó TIPPEKET.
Az itt következő TIPP-ek a saját tapasztalataim
leírásai! Ezek nem részei semmiféle hivatalos szervízanyagnak, bizonyos
részei az eredeti angol kezelési kézikönyvekben található. A javításokat
célszerű szakszervízben elvégeztetni (pl. Yamaha Hungária Szervíz,
Yamaha World), különösen, ha nincs nagy tapasztalatod a motorszerelésben.
Néha nagyobb gondot okoz a helytelenül elvégzett javítás, mint amekkora
az eredetileg volt. Éppen ezért legyél nagyon körültekintő szerelés
közben, különösen ha az, az üzemanyaggal, vagy az elektromos rendszerrel
kapcsolatos részeket érinti. LEGYÉL NAGYON ÓVATOS!

Szerszámok
amik legyenek nálad
|

|
A szerszámok az ülés levétele után, a hátsó idom
alatt találhatók normál esetben. Az alapvető szerelési munkákhoz
szükségesek:
Csavarhúzók,
Imbuszkulcsok,
Villáskulcsok,
Fogók,
Gyertyakulcs.
Amennyiben hiányos a készlet, ajánlatos feltölteni a fent
emlitett szerszámokból azokkal a méretekkel, amelyek szükségesek,
a mindennapi motorozáshoz. (NEM A KARBANTARTÁSHOZ !)
A motor váza imbusz csavarokkal van összeállítva. Ezért
az imbuszkészletből érdemes leválogatni azokat, amelyek feltétlenül
szükségesek.
A 12-es villáskulcs a tank levételéhez szükséges (hozzáférés
a karburátorhoz) ezért ez is mindig legyen nálunk, úgymint
a 18-as csőkulcs, ami a gyertya kivételéhez kell.
Ha túrázni indulunk, egészítsük ki ezt a kis szerszámkészletet
a kerék és a lánc szereléséhez szükséges szerszámokkal, valamint én
mindíg hordok magamnál egy kis elemlámpát és egy benzincsövet.
|
A
motor beindítása
|

|
Ha a többszöri indítózás (berugogatás) sem
hoz eredményt (nem indul be a gép) a következőket ajánlanám:
1: Játék a szivatóval :
A szivatót középre állitva, 2-3 mp-es (nem több !!) inditás. Majd a szivatón,
hol fel, hol le állítsunk egy keveset, esetleg teljesen feltoljuk, majd
inditózunk, szintén 2-3 mp.ig, amig egyszer csak be nem röffen.
2: Igy sem indul az istennek sem:
- van benzin a tankban ?
- a benzincsap megfelelő állásban van ?
- látsz benzint a karburátorba bejövő csőben ?
- gyertya ellenőrzés : ha benzinben tocsog letörölni,
visszatenni.
Ezek az alapok, ha ez sem segít jöhet a karburátor ellenőrzés,
ill. a többi javitgatás.
|
Benzincsap
|

|
A benzincsapnak három állása van
(de jó).
Az ON helyzetben, a müködés során az üzemanyag bekerül a porlasztóba,
de ha áll a motor, a benzincsap lezár.
A RES helyzet a tartalék üzemanyag állás. Hasonlóképpen működik, azaz
csak akkor, ha a motor jár.
A PRI állás a karburátor feltöltése üzemanyaggal, ha onnan az valamilyen
oknál fogva kifogyott (tank leeresztése, benzin kifogyás, stb) Ebben
az állásban a benzincsap mindíg nyitva van, így könnyen el is folyhat
az üzemanyag, ha leállás után igy marad.
TIPP: Ha kifogyott az üzemanyag a karburátorból,
az istennek nem fog elindulni a gép. Ilyenkor először a
PRI állásba, majd beindítás után az ON, vagy a RES állásba
kell állítani, attól függően, mennyi benzin van a tankban.
|
Gyertya
|

|
A gyertya legyen mindig jó állapotban (nem
koszos, olajos, stb)
A gyertya kivétele igen izgalmas feladat annak, aki most áll előtte elöször,
igencsak vakargathatjuk a fejünket, mi kell hozzá.
Némi felesleges vásárlás után nekem is sikerült rátalálnom a megfelelő eszközre,
amely (pl. BRICOSTORE) nem más, mint a hosszabb kivitelű 18-as
csőkulcs. Sajnos a rövid csőkulcs (főleg ami készletben 1500
Ft-ért kapható) semmit sem ér, mert nem lóg ki a vége, amit megtekerhetnénk.
Ha kint van pucoljuk meg és tegyük vissza.
TIPP: Téli beinditáskor segithet, ha a kivett gyertyát
felmelegítve teszed vissza a mociba. Ha nincs nálad hézagmérő,
az elektóda hézag akkor jó, ha éppen belefér a hüvelykujjad
körme.

|
Gyertyakábel
|

|
A sok gyertya ki-be rakás közben széthullott
a kezemben a gyertyakábel. Először igen megrémültem, aztán
megnyugodva láttam (azért előlaptam a szervizkönyvet is), hogy
gyárilag két részből áll. Az egyik maga a kábel, a másik a
pipafej, ami egy tüske segítségével nyomható bele a kábelbe.
Előfordulhat, ha nem fekszik a tüske eléggé a kábelben, a gyújtás
nem jó.
TIPP: Húzd szét a pipát és a kábelt. Nézd meg, hogy
a gyertyakábelben lévő drótok jó állapotban vannak-e. Fújd
be egy kis WD-40-el (ez mindjg legyen kéznél), és ha kell
vágj le max. 0.5 cm-t a kábel végéről. Jó erősen csúsztasd
rá a pipa tüskéjét és készen is vagyunk.
Gyertyát pl. a MOTOROÁZISBAN kapsz kb 1000.- Ft-ért.
|
Akkumlátor
|

|
Gondolom, nem vagyok egyedül, aki a sok indítási
próbálkozás miatt egykettőre lemerítette az aksit. Ilyenkor
CSAK az AKSITÖLTŐ segit. Ha inditás közben az ülés alól kattogó hangot
hallasz, az aksi már teljesen lemerült.Tehát:
TIPP: Legyen otthon egy 12V-os automata aksitöltő.
Ebből elég a legkisebb is, hiszen ezek általában az autókhoz
készültek.
Gyári aksit a MOTOROÁZISBAN kapsz, a zárt rendszerű kb 15000.-
Ft, a hagyományos 7000-8000.- Ft.
Az akkutöltő bármelyik barkácsáruházban kapható kb 5000.- Ft-ért. (piros
lapos dobozos)
|
Biztosíték
|

|
Az SRX-ben egyetlen 20A-es üvegbiztosíték található egy
műanyag kalickában (nem vitték túlzásba), ami egy gumival van
felfogatva az akkumlátor felett (a biztositék mérete 2.5 cm).
Igy ha valami elektromos zárlat történik, (igen ritkán fordul
elő) ami leveri a biztit, néha elég nehezen lehet megtalálni
a hibát, végig kell nézzük a teljes áramkört. Szerencsére (ha
a motorunk gyári állapotban van) kaptál mellé egy tartalékot
is, amit a tokban találsz. A képen a kiemelt állapot látható.
Ha kiveszed a biztosítékot, vigyázz a kis fémgyűrűkre, mert
ezek szorítják rá a biztosítékot az érintkezőkre.
TIPP: Ha a biztosíték érintkezőinek belső felülete
nem tiszta, nem folyik rajta át az áram megfelelően. Vedd
ki a biztosítékot és tisztítsd meg a csatlakkozókat és
a biztosítékot is izopropil alkohollal, majd fújd be WD-40-el.
Igy sokáig nem lesz vele gond.
Ha meg akarod nézni, hogy néz ki gyárilag az ülés alatti
elektromos terület, kattints az alsó képre.
|
Karburátor
|

|
Az SRX karburátora igen kényes az üzemanyagra.
Már több cikkben is olvastam, hogy az adalékoktól, a hosszabb állás
során a karburátor gumimembránja megdagad és nem fog működni, úgy
ahogy kéne. A membránt kivéve és kiszáritva az inditási probléma
megszünik.
TIPP: Nosza, bátorság, vegyük ki ezt a titokzatos
membránt. Kapjuk le a tankot egy 12-es kulcs segitségével.
Az ülés alatti 1 db anya rögziti csak a tankot, a túloldalon
gumibakokon fekszik. Hál isten semmiféle benzincsövet nem
kell lekötni és széthúzni. Szedd le a csavart, majd kis
tili-tolival húzd hátra a tankot óvatosan, amit keresztbe
lerakhatsz az ülés helyére. NEHOGY RÁRAKD KÖZVETLENÜL AZ
AKSIRA!
Most szabad az út a karburátorhoz. A nagyobbik fedelet szedd le (4 db
csavar tartja) , vigyázz a rugóra, majd kiemelheted a membránt a szerkezetével
együtt. Száritgassad, lehelgessed, majd tedd vissza. Nem kell aggódni,
a gumi pereme szépen visszaül a fémhoronyba, ha lefelé hajtod.
Mehet minden a helyére és kész. Ha nem bénázol az egész kb. 10 perc oda-vissza
+ a száritgatás.
|
Karburátor
szivárgás
|

|
Aggódva figyeltem motorom karburátorát, a hideg
téli napokon (persze akkor még semmihez sem konyítottam), hogy
a karbi alján szivárog a benzin. Ez a karburátor alján lévő nyúlványon és
a vizszintes összekötő lemezen volt kézzel kitapintható.
AMI KIDERÜLT : A benzincsap PRI állásban maradt,
ezért a tankban lévő benzin akadálytalanul jutott a karburátorba és
még nyomást is fejtett ki rá. Ezért szegény karbicsek próbálkozott
ettől a feleslegtől megszabadulni. A probléma úgy szünt
meg, hogy egyszerűen beinditottam a mocit, és visszaállitottam
a benzincsapot az ON állásba. Ezzel visszaállt a rend a
karburátorban.
A másik ok az úszóház tömités lehet ami a tömítés
cseréjével orvosolható.
|
Benzin
a tankban
|

|
Lehet, hogy elsőre hülyén hangzik de előfordult
már, hogy a benzincsap ON állásban van (szerinted ez jó), de
a tankban már csak a tartalékra való benzin van (mert ezt nem
nézted meg). Igy aztán hiába inditózol (és merited le az aksit)
a gép nem fog elindulni.
TIPP: Ha nagyon nem indul a gép, ne szerénykedj,
nézd meg mennyi benzin van benne és állitsd tartalékra
a benzincsapot, ha kell. (persze ilyenkor már fel is kell
tölteni a karburátort!)
|
Gyenge
motor
|
|
Ha valakinek nem akar pörögni a gépe és
végsebességre sem hozza amit kéne: elképzelheto, hogy elállították
a két torok közötti szinkroncsavart. Nekem egyszer
egy "szerelö" úgy beállította a porlasztómat, hogy
130-nál nem ment többet a gép. Hazamentem, leszedtem a porlasztót
a motorról és észrevettem, hogy ha a bal oldali torkon teljesen
felhúzom a tolattyút, akkor az a szinkroncsavaron keresztül
elforgatja a jobb oldali (membrános) torokban levo pillangószelepet.
Nekem úgy volt beállítva, ha teljesen felhúzom a tolattyút,
akkor a pillangószelep túlfordúlt a torokban, azaz elkezdett
visszazárni. Ezért nem ment a gép. A feladat tehát: úgy állitsuk
be a csavart, hogy teljes tolattyúnyitásnál a pillangószelep
párhuzamos legyen a torokkal (teljesen legyen nyitva).
TIPP: ha egy ceruzát ráteszel a torok falára, egy
másikat pedig a pillangószelepre fektetsz akkor meglátod
milyen szögben vannak. GY.K. ha teljes nyitásnál a két
ceruza párhuzamos akkor jó.
(A tuti tipp : Temcsák Endrétől)
|
Mire
figyelj vásárláskor
|
|
Elsődlegesen a váz és a futómű, amit egy figyelmes
próbaút során tudsz leginkább leellenőrizni. Nézd meg vonalba
futnak-e a kerekek, nincs-e látható javítási nyom a vázon,
vagy a teleszkópokon! (Alapvetően nem baj, ha javított, de
ha látszik is, akkor nem sikerülhetett tökéletesen.) Érdemes
ellenőrizni a gumik, a lánc-lánckerék szett, a fékbetétek állapotát,
mert ezek cseréje egy újabb, adott esetben nagyobb költségtételt
jelenthet.
(A tuti tipp a Motordokitól)
|

|