Vissza a kezdölapra
Yamaha SRX Yamaha SR Yamaha SRX Team Találkozók Szervizinfó Hirek - Cikkek Linkek Fórum
Szervizinfó
Szerszámok
A beindítás
Benzincsap
Gyertya
Gyertyakábel
Akkumlátor
Biztosíték
Karburátor
Karbi szivárgás
Benzin a tankban
Gyenge motor
Vásárlás elõtt
Kézikönyvek
Szervizek
Alkatrészek / árak
Átépítés
Kipufogók
Gumicsere
Kapcsolat
Netmax Promo
 
 


 
 

Szervizinfo

Szervizinfo a Yamaha SRX motorokhoz : SRX doki

Sajnos előfordul, hogy nem indul a motor. Mit is tegyünk ilyenkor. Kezdő motorosoknál először az ijedség, aztán a dráma, majd az "el kell vinni a szerelőhöz" a hiba kezelési sorrendje. Hol nézzem meg, mit nézzek meg. Kit hívjak fel, kinek van motorja?

Ha Yamaha SRX-ed van (márpedig ha ezt olvasod, gondolom az van) elöször böngészd át amit itt találsz, aztán jöhet egy-két e-mail a szektatársaknak.

Ezúton felhívom a Virtális Yamaha SRX TEAM tagjainak figyelmét, ha sikerült egy problémát megoldani, küldjétek el, és közzétesszük, ne kelljen már mindenkinek mindent átvészelnie. Várom a jó TIPPEKET.

Az itt következő TIPP-ek a saját tapasztalataim leírásai! Ezek nem részei semmiféle hivatalos szervízanyagnak, bizonyos részei az eredeti angol kezelési kézikönyvekben található. A javításokat célszerű szakszervízben elvégeztetni (pl. Yamaha Hungária Szervíz, Yamaha World), különösen, ha nincs nagy tapasztalatod a motorszerelésben. Néha nagyobb gondot okoz a helytelenül elvégzett javítás, mint amekkora az eredetileg volt. Éppen ezért legyél nagyon körültekintő szerelés közben, különösen ha az, az üzemanyaggal, vagy az elektromos rendszerrel kapcsolatos részeket érinti. LEGYÉL NAGYON ÓVATOS!

 

Szerszámok amik legyenek nálad

A szerszámok az ülés levétele után, a hátsó idom alatt találhatók normál esetben. Az alapvető szerelési munkákhoz szükségesek:

Csavarhúzók,
Imbuszkulcsok,
Villáskulcsok,
Fogók,
Gyertyakulcs.

Amennyiben hiányos a készlet, ajánlatos feltölteni a fent emlitett szerszámokból azokkal a méretekkel, amelyek szükségesek, a mindennapi motorozáshoz. (NEM A KARBANTARTÁSHOZ !)

A motor váza imbusz csavarokkal van összeállítva. Ezért az imbuszkészletből érdemes leválogatni azokat, amelyek feltétlenül szükségesek.

A 12-es villáskulcs a tank levételéhez szükséges (hozzáférés a karburátorhoz) ezért ez is mindig legyen nálunk, úgymint a 18-as csőkulcs, ami a gyertya kivételéhez kell.

Ha túrázni indulunk, egészítsük ki ezt a kis szerszámkészletet a kerék és a lánc szereléséhez szükséges szerszámokkal, valamint én mindíg hordok magamnál egy kis elemlámpát és egy benzincsövet.

A motor beindítása

Ha a többszöri indítózás (berugogatás) sem hoz eredményt (nem indul be a gép) a következőket ajánlanám:

1: Játék a szivatóval :
A szivatót középre állitva, 2-3 mp-es (nem több !!) inditás. Majd a szivatón, hol fel, hol le állítsunk egy keveset, esetleg teljesen feltoljuk, majd inditózunk, szintén 2-3 mp.ig, amig egyszer csak be nem röffen.

2: Igy sem indul az istennek sem:

  • van benzin a tankban ?
  • a benzincsap megfelelő állásban van ?
  • látsz benzint a karburátorba bejövő csőben ?
  • gyertya ellenőrzés : ha benzinben tocsog letörölni, visszatenni.

Ezek az alapok, ha ez sem segít jöhet a karburátor ellenőrzés, ill. a többi javitgatás.

Benzincsap

 

A benzincsapnak három állása van (de jó).
Az ON helyzetben, a müködés során az üzemanyag bekerül a porlasztóba, de ha áll a motor, a benzincsap lezár.
A RES helyzet a tartalék üzemanyag állás. Hasonlóképpen működik, azaz csak akkor, ha a motor jár.
A PRI állás a karburátor feltöltése üzemanyaggal, ha onnan az valamilyen oknál fogva kifogyott (tank leeresztése, benzin kifogyás, stb) Ebben az állásban a benzincsap mindíg nyitva van, így könnyen el is folyhat az üzemanyag, ha leállás után igy marad.

TIPP: Ha kifogyott az üzemanyag a karburátorból, az istennek nem fog elindulni a gép. Ilyenkor először a PRI állásba, majd beindítás után az ON, vagy a RES állásba kell állítani, attól függően, mennyi benzin van a tankban.

Gyertya



 

A gyertya legyen mindig jó állapotban (nem koszos, olajos, stb)
A gyertya kivétele igen izgalmas feladat annak, aki most áll előtte elöször, igencsak vakargathatjuk a fejünket, mi kell hozzá.
Némi felesleges vásárlás után nekem is sikerült rátalálnom a megfelelő eszközre, amely (pl. BRICOSTORE) nem más, mint a hosszabb kivitelű 18-as csőkulcs. Sajnos a rövid csőkulcs (főleg ami készletben 1500 Ft-ért kapható) semmit sem ér, mert nem lóg ki a vége, amit megtekerhetnénk.
Ha kint van pucoljuk meg és tegyük vissza.

TIPP: Téli beinditáskor segithet, ha a kivett gyertyát felmelegítve teszed vissza a mociba. Ha nincs nálad hézagmérő, az elektóda hézag akkor jó, ha éppen belefér a hüvelykujjad körme.

 Gyertyakábel

 

A sok gyertya ki-be rakás közben széthullott a kezemben a gyertyakábel. Először igen megrémültem, aztán megnyugodva láttam (azért előlaptam a szervizkönyvet is), hogy gyárilag két részből áll. Az egyik maga a kábel, a másik a pipafej, ami egy tüske segítségével nyomható bele a kábelbe. Előfordulhat, ha nem fekszik a tüske eléggé a kábelben, a gyújtás nem jó.

TIPP: Húzd szét a pipát és a kábelt. Nézd meg, hogy a gyertyakábelben lévő drótok jó állapotban vannak-e. Fújd be egy kis WD-40-el (ez mindjg legyen kéznél), és ha kell vágj le max. 0.5 cm-t a kábel végéről. Jó erősen csúsztasd rá a pipa tüskéjét és készen is vagyunk.

Gyertyát pl. a MOTOROÁZISBAN kapsz kb 1000.- Ft-ért.

Akkumlátor

 

Gondolom, nem vagyok egyedül, aki a sok indítási próbálkozás miatt egykettőre lemerítette az aksit. Ilyenkor CSAK az AKSITÖLTŐ segit. Ha inditás közben az ülés alól kattogó hangot hallasz, az aksi már teljesen lemerült.Tehát:

TIPP: Legyen otthon egy 12V-os automata aksitöltő. Ebből elég a legkisebb is, hiszen ezek általában az autókhoz készültek.

Gyári aksit a MOTOROÁZISBAN kapsz, a zárt rendszerű kb 15000.- Ft, a hagyományos 7000-8000.- Ft.
Az akkutöltő bármelyik barkácsáruházban kapható kb 5000.- Ft-ért. (piros lapos dobozos)

Biztosíték



 

Az SRX-ben egyetlen 20A-es üvegbiztosíték található egy műanyag kalickában (nem vitték túlzásba), ami egy gumival van felfogatva az akkumlátor felett (a biztositék mérete 2.5 cm). Igy ha valami elektromos zárlat történik, (igen ritkán fordul elő) ami leveri a biztit, néha elég nehezen lehet megtalálni a hibát, végig kell nézzük a teljes áramkört. Szerencsére (ha a motorunk gyári állapotban van) kaptál mellé egy tartalékot is, amit a tokban találsz. A képen a kiemelt állapot látható. Ha kiveszed a biztosítékot, vigyázz a kis fémgyűrűkre, mert ezek szorítják rá a biztosítékot az érintkezőkre.

TIPP: Ha a biztosíték érintkezőinek belső felülete nem tiszta, nem folyik rajta át az áram megfelelően. Vedd ki a biztosítékot és tisztítsd meg a csatlakkozókat és a biztosítékot is izopropil alkohollal, majd fújd be WD-40-el. Igy sokáig nem lesz vele gond.

Ha meg akarod nézni, hogy néz ki gyárilag az ülés alatti elektromos terület, kattints az alsó képre.

Karburátor

 

Az SRX karburátora igen kényes az üzemanyagra. Már több cikkben is olvastam, hogy az adalékoktól, a hosszabb állás során a karburátor gumimembránja megdagad és nem fog működni, úgy ahogy kéne. A membránt kivéve és kiszáritva az inditási probléma megszünik.

TIPP: Nosza, bátorság, vegyük ki ezt a titokzatos membránt. Kapjuk le a tankot egy 12-es kulcs segitségével. Az ülés alatti 1 db anya rögziti csak a tankot, a túloldalon gumibakokon fekszik. Hál isten semmiféle benzincsövet nem kell lekötni és széthúzni. Szedd le a csavart, majd kis tili-tolival húzd hátra a tankot óvatosan, amit keresztbe lerakhatsz az ülés helyére. NEHOGY RÁRAKD KÖZVETLENÜL AZ AKSIRA!
Most szabad az út a karburátorhoz. A nagyobbik fedelet szedd le (4 db csavar tartja) , vigyázz a rugóra, majd kiemelheted a membránt a szerkezetével együtt. Száritgassad, lehelgessed, majd tedd vissza. Nem kell aggódni, a gumi pereme szépen visszaül a fémhoronyba, ha lefelé hajtod.
Mehet minden a helyére és kész. Ha nem bénázol az egész kb. 10 perc oda-vissza + a száritgatás.

Karburátor szivárgás

 

Aggódva figyeltem motorom karburátorát, a hideg téli napokon (persze akkor még semmihez sem konyítottam), hogy a karbi alján szivárog a benzin. Ez a karburátor alján lévő nyúlványon és a vizszintes összekötő lemezen volt kézzel kitapintható.

AMI KIDERÜLT : A benzincsap PRI állásban maradt, ezért a tankban lévő benzin akadálytalanul jutott a karburátorba és még nyomást is fejtett ki rá. Ezért szegény karbicsek próbálkozott ettől a feleslegtől megszabadulni. A probléma úgy szünt meg, hogy egyszerűen beinditottam a mocit, és visszaállitottam a benzincsapot az ON állásba. Ezzel visszaállt a rend a karburátorban.

A másik ok az úszóház tömités lehet ami a tömítés cseréjével orvosolható.

Benzin a tankban

 

Lehet, hogy elsőre hülyén hangzik de előfordult már, hogy a benzincsap ON állásban van (szerinted ez jó), de a tankban már csak a tartalékra való benzin van (mert ezt nem nézted meg). Igy aztán hiába inditózol (és merited le az aksit) a gép nem fog elindulni.

TIPP: Ha nagyon nem indul a gép, ne szerénykedj, nézd meg mennyi benzin van benne és állitsd tartalékra a benzincsapot, ha kell. (persze ilyenkor már fel is kell tölteni a karburátort!)

Gyenge motor

 

Ha valakinek nem akar pörögni a gépe és végsebességre sem hozza amit kéne: elképzelheto, hogy elállították a két torok közötti szinkroncsavart. Nekem egyszer egy "szerelö" úgy beállította a porlasztómat, hogy 130-nál nem ment többet a gép. Hazamentem, leszedtem a porlasztót a motorról és észrevettem, hogy ha a bal oldali torkon teljesen felhúzom a tolattyút, akkor az a szinkroncsavaron keresztül elforgatja a jobb oldali (membrános) torokban levo pillangószelepet. Nekem úgy volt beállítva, ha teljesen felhúzom a tolattyút, akkor a pillangószelep túlfordúlt a torokban, azaz elkezdett visszazárni. Ezért nem ment a gép. A feladat tehát: úgy állitsuk be a csavart, hogy teljes tolattyúnyitásnál a pillangószelep párhuzamos legyen a torokkal (teljesen legyen nyitva).

TIPP: ha egy ceruzát ráteszel a torok falára, egy másikat pedig a pillangószelepre fektetsz akkor meglátod milyen szögben vannak. GY.K. ha teljes nyitásnál a két ceruza párhuzamos akkor jó.

(A tuti tipp : Temcsák Endrétől)

Mire figyelj vásárláskor

 

Elsődlegesen a váz és a futómű, amit egy figyelmes próbaút során tudsz leginkább leellenőrizni. Nézd meg vonalba futnak-e a kerekek, nincs-e látható javítási nyom a vázon, vagy a teleszkópokon! (Alapvetően nem baj, ha javított, de ha látszik is, akkor nem sikerülhetett tökéletesen.) Érdemes ellenőrizni a gumik, a lánc-lánckerék szett, a fékbetétek állapotát, mert ezek cseréje egy újabb, adott esetben nagyobb költségtételt jelenthet.

(A tuti tipp a Motordokitól)

 

 


yamahasrx.sbs.hu. Az oldal 2004. Július 26.-tól üzemel

Vissza a lap tetejére :: Impresszum :: Oldaltérkép
© Copyright by S.b.S ver.5.01 :: webdesign NetMax [ablak]

Magyar English E-mail küldése